niedziela, 10 kwietnia 2022

STRYJOWIE, CIOTKI I POCIOTKI

 

Pierwsze dziecko Aleksandra i Wiktorii przyszło na świat po 8 latach małżeństwa. To byłoby dziwne, gdyby byśmy nie znali historii Aleksandra. Rok po ślubie, areszt i dochodzenie w sprawie obrazy cara. Potem aktywna działalność w ruchu robotniczym, więzienie. Dopiero na przepustkach więziennych małżonkowie mogli się sobą nacieszyć. Pięcioro dzieci rodziło się w Ostrężniku, parafia Złoty Potok. Dwóch synów na Syberii. Udało mi się odtworzyć ich życiorysy, chociaż w początkowym okresie, konstruowałem je na podstawie przekazów rodzin. Do dyspozycji miałem tylko akty urodzenia, szczątkowe relacje dzieci i wnuków oraz przypuszczenia.

Pierwsze biografie opracowywałem w oparciu o wspomnienia Kazimierza Surmy z Zielonej Góry. To wnuk Aleksandra, syn Piotra. To było moje główne źródło informacji, wydawałoby się bardzo rzetelnych. Także, nieżyjącego już Jana, syna Stanisława.

Wiele luk uzupełniałem, posługując się wiedzą historyczną i jak dzisiaj wiem – tworząc nieprawdziwe, acz atrakcyjne opowieści. Dopiero znacznie później dotarły do mnie dokumenty pozwalające na weryfikację hipotez. Przynajmniej w przypadku niektórych historii. Były one na tyle ciekawe, że przytoczę je, opowiadając o losach dzieci Aleksandra.


Zapraszam do poznania losów dzieci Aleksandra i Wiktorii. Zaręczam, że każde z nich miało nietuzinkowe biografie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz